WITAMY W GRUPIE SÓWEK
Wychowawcy:
mgr Kinga Lewińska
mgr Hanna Nowaczyk
pomoc nauczyciela: Natalia Tyburska
Realizowany temat:
„Gdzie mieszka muzyka” 05.06 – 16.06. 2023r.
Piosenka i wiersz:
Piosenka „Okruszek”
sł. i muz. A. Szafraniec
1. Tylko dlatego, że muszę,
opuszczam te mury i idę w świat.
W sercu zostanie okruszek,
żywa pamiątka tych lat.
Było mi tutaj tak pięknie,
wśród ludzi przyjaznych i ciepłych ścian.
Czułem się zawsze bezpiecznie,
dobre wspomnienia stąd mam.
Ref. Przedszkole – to aksamitny czas,
Przedszkole – zaowocuje w nas,
Przedszkole – na dobre i na złe,
Przedszkole – nie zapomnimy cię!
2. Wszystkim dziękuję za miłość,
anielską cierpliwość i każdy gest.
Zawsze rodzinnie tu było
i aż do dzisiaj tak jest.
Chcę się przytulić do misia,
on też mnie rozumie i dobrze zna,
bo nie do śmiechu mi dzisiaj,
żegnaj, przedszkole – pa, pa!
Ref. Przedszkole – to aksamitny czas,
Przedszkole – zaowocuje w nas,
Przedszkole – na dobre i na złe,
Przedszkole – nie zapomnimy cię!lalalala.
Wiersz „Muzyka” L. Marjańska
W złoty gąszcz wleciał chrząszcz, buczy.
Słowik śpiewać się uczy.
W stawie ochoczo żaby rechoczą,
nad nimi komar bzyka…
I to jest właśnie muzyka.
Aktualności z życia grupy:
„Wiosenna łąka”
Piękne kwiaty, owady, zieleń majowej łąki to inspiracje do wspaniałych zabaw. Dzieci z grupy „Sówek” przeniosły się właśnie w takie miejsce. Oglądały film edukacyjny „Wędrówki Skrzata Borówki – łąka”, poznały etapy rozwojowe motyla i żaby, słuchały wierszy i piosenek, wykonywały zadania matematyczne, prace plastyczne, doskonaliły umiejętność czytania. Obserwowały życie owadów w ogrodzie przedszkolnym wykorzystując do tego lupy. Przedszkolaki z dużym zaangażowaniem wykonywały prace związane z założeniem hodowli dżdżownic w kąciku przyrody i z zaciekawieniem je codziennie obserwują. Odkrywanie tajemnic wiosennej łąki sprawiło dzieciom wiele radości.
Szkoła czeka!
Podczas realizacji tematyki o szkole, dzieci dowiedziały się, jakie zadania czekają je w
szkole, zapoznały się z przyborami szkolnymi, rozwiązywały krzyżówki, rebusy, zadania matematyczne, wykonały plan lekcji, pisały litery w liniaturze. Z dużym zaangażowaniem wykonały upominki dla swoich kolegów z klasy I.
Sówki odwiedziły Szkołę Podstawową nr 60, poznały środowisko szkolne, zwiedziły szatnię, bibliotekę, salę lekcyjną, salę komputerową, świetlicę, stołówkę, salę gimnastyczną, basen. Wraz z uczniami klasy I wzięły udział w swojej pierwszej lekcji.
Przedszkolaki w wielkim skupieniu słuchały bajek terapeutycznych, mających na celu
obniżenie lęku i niepewności przed szkołą, które często towarzyszą dzieciom w pierwszych dniach nauki w szkole.
Poznajemy folklor kujawski
Podczas realizacji tego tematu dzieci obejrzały film edukacyjny na temat Kujaw. Poznały specyfikę gwary kujawskiej, elementy kujawskiego stroju oraz piękno kujawskiego krajobrazu. Z zainteresowaniem uczestniczyły w zabawach ludowych. Sówki poznały też kujawskie zwyczaje wielkanocne, wykonały też plecione koszyki oraz zaprojektowały piękną kujawską zastawę. Całą wiedzę dzieci mogły utrwalić podczas zabaw z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
W poszukiwaniu wiosny.
Jest coraz cieplej, a słoneczna pogoda zachęca do spacerów. W taki dzień, dzieci z naszej grupy wybrały się na poszukiwania oznak wiosny. Przedszkolaki były dobrymi obserwatorami! Zauważyły pąki na drzewach i krzewach, a w pobliskich ogródkach przebiśniegi i krokusy, usłyszały radosny śpiew ptaków. Sówki przypomniały sobie nazwy kwiatów zwiastujących nadchodzącą porę roku. Robiły prace plastyczne, śpiewały piosenki, rozwiązywały różne zadania. Poznały również kolejne litery, ćwiczyły czytanie oraz rozwijały umiejętności matematyczne. Najwięcej radości sprawiły dzieciom prace ogrodnicze w kąciku przyrody. Sówki z dużym zaangażowaniem siały i sadziły wykorzystując ziemię, gazę, watę i trociny – teraz czekają na efekty swoich działań i każdego dnia będą wypatrywać pierwszych kiełkujących roślin. Ciekawe, jaka roślinka pojawi się jako pierwsza…
Wizyta higienistki stomatologicznej
Tydzień bajek polskich
Podczas realizacji tego tematu zięcia z grupy Sówki miały możliwość poznać I przypomnieć sobie bohaterów dawnych polskich bajek. Przygody różnych bohaterów były inspiracją do przeróżnych działań. Sówki, idąc za przykładem „Pomysłowego Dobromira”, stworzyły piękne makiety placów zabaw. Za przykładem „Bolka i Lolka” poszukiwały informacji, liter i cyfr na kartach z kalendarzy. Dzieci zainspirowane postawą „Reksia” zastanawiały się nad rolą psów w życiu człowieka oraz rozmawiały na temat tolerancji. A biorąc przykład z „Misia Uszatka” świetnie bawiły się korzystając z wiatraka matematycznego.
„Mass media”
Realizacja tego tematu wywołała w Sówkach wiele emocji. Z ogromnym zainteresowaniem dzieci poznały różne rodzaje czasopism i gazet, wykorzystały je do zabaw dydaktycznych, ruchowych i plastycznych. Dzieci poznały osoby pracujące w telewizji, nauczyły się rozpoznawać rodzaje programów telewizyjnych oraz poznały oznaczenia programów odpowiednich dla dzieci. Dzieci z dużym zaangażowaniem ustalały zasady dotyczące korzystania z internetu i telewizji oraz korzystały z internetu jako źródła informacji i rozwijania swoich umiejętności matematycznych i czytelniczych.
Dzień Mleka
11 stycznia, w środę obchodziliśmy „Dzień mleka”. Przedszkolaki dowiedziały się skąd się bierze mleko, poznały zmysłami wybrane produkty mleczne, zdobyły wiedzę na temat znaczenia nabiału dla zdrowia. Sówki miały okazję wykorzystać mleko do ciekawych zabaw badawczych. To był dzień pełen wrażeń i dobrej zabawy.
Święta w zimowej scenerii
Podczas minionych dwóch tygodni dzieci z grupy „Sówki” intensywnie przygotowywały się do świąt. Przypomniały sobie rodzinne zwyczaje i tradycje, poznały sposoby obchodzenia świąt w innych krajach. Wiele radości sprawiło dzieciom zdobienie pierniczków oraz zimowe eksperymenty z lodem i solą.
Podczas realizacji tematu o prądzie elektrycznym Sówki dowiedziały się gdzie i jak powstaje energia elektryczna oraz jak dawniej ludzie oświetlali swoje domy. Dzieci poznały również zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. Wykorzystały żelazko do wykonania pracy plastycznej techniką kalkografii, posprzątały swoją salę korzystając z odkurzacza. Najwięcej radości sprawiło dzieciom przygotowanie grzanek w tosterze na II śniadanie. Posmarowane Nutellą i dżemem smakowały wyśmienicie. Sówki wiedzą także, że należy oszczędzać prąd gdyż może kiedyś go zabraknąć.
W świecie baśni i teatru
W minionych dwóch tygodniach Sówki miały okazję utrwalić wiedzę na temat teatru, uczestniczyły w zabawach teatralnych i pantomimicznych. Poznały też różne baśnie, oceniały postępowanie bohaterów. Swoją wiedzę dotyczącą baśni sprawdziły poczas quizu multimedialnego.
Jesienne nastroje
Jesień wcale nie musi być smutna i szara, o czym przekonały się Sówki biorąc udział w różnych zajęciach i zabawach. Dzieci wyczarowały deszcz, sprawdziły co pływa, a co tonie. Doskonaliły umiejętności matematyczne bawiąc się „kroplami deszczu”, tworzyły prace plastyczne. Dzieci świetnie spisały się przygotowując pyszną i zdrową sałatkę owocową. Sówki znalazły sposób na nudę i wesoło bawiły się w listopadowych nastrojach.
Co słychać u Sówek? Podczas realizacji tematu o zdrowiu poznaliśmy zasady zdrowego żywienia, zgodnie z piramidą żywienia. Doskonaliliśmy sprawność fizyczną podczas zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Przeliczaliśmy i segregowaliśmy, rozwijaliśmy sprawność manualną. Za pomocą zmysłów poznawaliśmy owoce i warzywa. Wspólnie przygotowaliśmy kompot z jabłek na zimę. I nawet syrop z cebuli nie był nam straszny!
Nauka może być też dobrą zabawą. Sówki swoje umiejętności matematyczne trenowały podczas wspólnie przygotowanej gry-ścianki, a wiadomości przyrodnicze utrwaliły podczas zabaw z wykorzystaniem tablicy multimedialnej. Na koniec zasłużony relaks – malowanie tęczy w ramach projektu „Zabawa w spokojny umysł”.
Sówki z wizytą w bibliotece
We wtorek dzieci z grupy „Sówki” były w bibliotece. Podczas zajęć dzieci przypomniały sobie jak należy właściwie zachowywać się w bibliotece oraz jak dbać o książki. Sówki z ogromnym zainteresowaniem oglądały różne książki, dowiedziały się jakie są działy w bibliotece oraz poznały zasady wypożyczania książek. Z pewnością nie była to nasza ostatnia wizyta w bibliotece.